Leren Leren • Structuur en Planning • Rekenvaardigheden • Motivatie en Zelfvertrouwen • Goed voorbereid voor rekentoetsen • Leermethodiek en Vaardigheden
Herhalen
Eerst herhalen we de stof van de vorige keer. We bespreken de opgaven die de vorige bijles rekenen zijn opgegeven als huiswerk. Door de leerling de stof aan ons te laten uitleggen, kunnen we kijken of de leerling het rekenen echt goed begrijpt.
Uitleggen
Na de herhaling van de vorige bijles rekenen bespreken we met de leerling wat we vandaag gaan behandelen. Door een overzicht te maken van de planning met de leerling, kunnen we naar een goed cijfer voor rekenen toewerken. We bespreken de opgaven en de theorie van wiskunde die de leerling lastig vindt, zodat de stof goed wordt beheerst.
Leren leren
We kijken tijdens de bijles rekenen welke leermethode bij de leerstijl van de leerling past. Dit passen we toe in de bijles. Sommige leerlingen vinden het fijn om eerst een paar getallenvoorbeelden of juist concrete voorbeelden uit de praktijk te zien, zodat ze beter snappen hoe een bepaalde berekening werkt. Anderen vinden het juist fijner om gelijk zelf aan de slag te gaan om zo te kijken waar ze precies vast lopen.
Afsluiten
Aan het einde van de bijles rekenen geven we de leerling opgaven mee voor de volgende keer, die ze zelf thuis kunnen oefenen. Deze gaan we dan bij de volgende bijles bespreken bij het herhalen. We maken altijd een verslag van de bijles, noteren dit in ons leerlingenvolgsysteem en we koppelen dit ook terug aan de ouders. Hier kan de ouder uiteraard op reageren, zo houden we het lijntje tussen de ouder en de begeleider kort. Op deze manier kunnen we de begeleiding steeds zo goed mogelijk aanpassen aan de leerling.